Työsuhde-edut näppärästi mobiilisovelluksella

epassi_logo

Työsuhde-etujen maksuvälineinä ennen toimineet setelit sähköistäneen ePassin palvelulla on kysyntää. ePassi laskuttaa työnantajia vain todellisen kulutuksen perusteella, ja taustajärjestelmä hoitaa maksuliikenteen itsenäisesti ilman välikäsiä. Eficode on seurannut yrityksen huimaa kasvuvauhtia teknologiatoimittajan roolissa.

ePassi halusi kehittää palvelunsa käyttäjäkokemusta. ePassi-maksaminen tapahtui jo ennestään matkapuhelinnumerolla tunnistautumalla, mutta nyt käyttäjille haluttiin tarjota mahdollisuus maksaa etuja mobiilisovelluksen avulla.

Applikaatio tahdottiin liikkujien käsiin pikavauhtia. Pieni yritys halusi myös toteuttaa sovelluksen mahdollisimman kustannustehokkaasti.

Konseptointivaiheessa ydintoiminnallisuutta hahmoteltiin yhdessä epassilaisten kanssa: Millaisessa tilanteessa ePassi Mobiilia käytettäisiin? Miten maksutapahtumasta tehtäisiin vielä helpompi ja nopeampi? Miten käyttäjä saataisiin palaamaan samaan liikuntapaikkaan uudestaan?

Toteutustavaksi valittiin suomalais-kiinalainen hybridimalli. Suomessa applikaation kimpussa hääräsivät projektipäällikkö, GUI-suunnittelija ja ohjelmistoarkkitehti. He toimivat projektissa osa-aikaisesti. Eficoden Pekingin-toimistolla sovellusta teki kaksi kokopäiväistä kehittäjää. Ketterää Scrum-menetelmää hyödyntämällä varmistettiin, että vilkasta tahtia valmistuva sovellus istuu asiakkaan liiketoiminnan tarpeisiin iteraatio iteraatiolta paremmin.

Tavanomaiseen toteutustapaan verrattuna hybridimallilla saavutettiin 40 prosentin kustannussäästöt.

Kun ohjelmistoa rakennettiin kahdessa vuorossa, time-to-market lyheni viikoilla. Android-applikaatio ja toimiva ohjelmointirajapinta (API) saatiin valmiiksi alle kahdessa kuukaudessa idean synnystä. Hyvien kokemusten myötä myöhemmin kehitettiin sovellukset myös iPhonelle ja Windows Phonelle.

”Eficode on ollut ePassin alkutaipaleelta saakka mukana luomassa järjestelmämme taustaprosesseja ja koulimassa kilpailukykyämme. Kun minulla on kehitysidea, tiedän että eficodelaiset osaavat kääntää sen teknologiaksi. Nämä kaverit eivät tyydy tekemään vain mitä sanotaan. He varmistavat, että saan sen liiketoimintahyödyn, jota lähdin hakemaankin.“
Tommy Sarja
Development Director
ePassi

Toivottu muutos liikkujien käyttäytymisessä toteutui: Joukko aiemmin passiivisia käyttäjiä on aktivoitunut maksamaan liikunta- ja kulttuuripalveluja ePassi Mobiilin kautta.

Lue lisää

Fyysisen lompakon sisältö on nyt älypuhelimessasi.

Lue

Kun kynä ja paperi vaihtuvat mobiiliin, pysyy kalusto kunnossa ja tallessa.

Lue

Kiinteistökaupan verkkopalvelu helpottaa ja nopeuttaa kiinteistöasioiden hoitoa.

Lue